Imurel

Hvordan virker Imurel?

Imurel indeholder et stof (azathioprin) der nedsætter immunsystemets aktivitet. Nogle kroniske hudsygdomme som f.eks. børneeksem, andre kroniske eksemer og visse bindevævssygdomme bedres, når immunsystemet hæmmes. Den fulde effekt af Imurelbehandlingen ses som regel først efter 6-8 ugers behandling.

Hvordan tages Imurel?

Tabletterne indeholder 25 eller 50 mg azathioprin og tages i 1 eller 2 daglige doser.

Imurel og anden medicin

Det er vigtigt at du oplyser hudlægen om din øvringe medicin.
Følgende medicin kan påvirke Imurel behandlingen:
- Allopurinol
- Warfarin
- Cyclophosphamid

Bivirkninger

Imurel kan hæmme dannelsen af blodplader, hvide og røde blodlegemer. Desuden kan leverfunktionen påvirkes, ligehosm der er let øget risiko for betændelse af bygspytkirtlen. Det er derfor vigtigt med jævnlig blodprøvekontrol efter aftale med din hudlæge. Nedsat appetit og kvalme kan forekomme, specielt i starten af behandlingen, men er ofte forbigående. Imurel hæmmer immunsystemet og kan derved øge risikoen for infektion. Ved feber og infektionssygdomme under behandlingen med Imurel skal du derfor kontakte egen læge/vagtlæge og oplyse behandlingen. Behandling med Imurel indebører en let øget risiko for visse kræftformer.

Prævention, graviditet og amning

Imurel bør ikke tages under graviditet eller amning. Yngre kvinder skal anvende sikker prævention under behandlingen.