Prednisolon

Hvordan virker Prednison/Prednisolon?

Stofferne er kunstige hormonpræparater, der ligner det hormon, som dannes i binyrerne. Medicinen virker ved at hæmme de sygelige forandringer i immunsystemet, der kan ses ved allergiske tilstande i huden og ved bindevævssygdomme. Varigheden af behandlingen kan variere fra få uger ved allergiske tilstande til måneder, evt. år ved bindevævssygdomme.

Hvordan tages Prednison/Prednisolon?

Som regel tages tabletterne på én gang om morgenen med morgenmaden eller et glas mælk. Det kan være farligt selv at ændre lægens dosering. Har behandlingen varet flere måneder, skal en aftrapning af medicinen foretages langsomt.

Prednison/Prednisolon og anden medicin

Smertestillende tabletter, der indeholder Acetylsalicylsyre f.eks. Albyl®, Kodimagnyl® og lignende samt visse gigtmidler f.eks. Brufen® (Ibuprofen) giver sammen med Prednison/Prednisolon øget risiko for mavesår ved langtidsbehandling. I stedet kan et smertestillende præparat som Paracetamol (Pamol®, Pinex® og lignende) anvendes. Hvis man har sukkersyge er der behov for ekstra kontrol under Prednison/Prednisolonbehandlingen.

Bivirkninger ved Prednison/Prednisolonbehandling

Disse afhænger af behandlingsvarighed og dosis. Ved kortvarig behandling (uger) og ved en dosis under 10 mg pr dag er der få bivirkninger. Ved langtidsbehandling (måneder) med høj dosis kan udseendet ændres, så ansigtet bliver rundere. Huden kan blive uren med bumser og den kan blive skør med tendens til blå pletter. Ofte øges appetitten og mange tager på i vægt. Prednison/Prednisolon kan give svie i maven med tendens til mavesår. Nogle bliver psykisk opstemt med tendens til rastløshed og søvnbesvær under behandlingen mens enkelte bliver deprimerede. Modstandskraften mod infektioner nedsættes. Knoglernes kalkholdighed og styrke nedsættes ved lang tids behandling. Tilskud af kalk og D-vitamin kan afhjælpe denne tendens. Hos enkelte kan blodtrykket stige og uregelmæssig menstruation kan forekomme.

Graviditet og amning

Prednisolon kan anvendes.

Kontrol

Ved kort tids behandling (uger) kræves ingen specielle kontroller. Ved længere tids behandling er ambulant kontrol nødvendig.